Markförhandling i slutfasen av E4 Förbifart Stockholm
Rica Jakovlew om sitt uppdrag i E4 Förbifart Stockholm
Program E4 Förbifart Stockholm – från Kungens kurva i söder via Lovön till Häggvik i norr. Ca 21 km ny motorväg där stora delar går i tunnel under Mälaren och sex nya trafikplatser ovan jord som kommer att avlasta det övriga vägnätet och göra det enklare för bilister i Stockholm och de som bara vill passera huvudstaden.
Restiden för hela sträckan beräknas i normala förhållanden till 15 minuter.
Tanken är att den nya vägsträckningen ska binda ihop norra och södra Stockholm och skapa möjligheter för fortsatt utveckling i en starkt växande region.
För att skona och bevara viktiga miljö- och kulturvärden går drygt 18 av vägens 21 km i tunnel. Det gör E4 Förbifart Stockholm till en av världens längsta motorvägstunnlar. Med en bedömd slutkostnad på strax över 50 miljarder kronor är det ett av Trafikverkets största projekt.
Hela programmet beräknas vara klart att öppnas för trafik år 2030 med ett delöppnande år 2026 för sträckan Häggvik-Hjulsta.
Projektet är indelad i olika delprojekt och byggs i olika faser – planeringsfas (åren 2001-2016), byggfas (2016 – pågående) och installationsfas (2023 – 2030). Delprojekten är i sin tur uppdelade i flera olika entreprenader där de flesta i nuläget är antingen i byggfas eller i installationsfas. Det finns också entreprenader och ett helt delprojekt (tunnel Söder) som är färdigbyggda och avslutade och som väntar på att tas i bruk.
Rica Jakovlew har arbetat på Torkel Öste Fastighetskonsulter sedan 2021. Sedan vintern 2023 är hon en del av programmet E4 Förbifart Stockholm i rollen som markförhandlare. Uppdraget omfattar tre delprojekt: Kungens kurva, Tunnel Söder och Akalla–Häggvik – alla i olika faser, vilket gör jobbet både varierande och stimulerande.
– Jag som tidigare arbetat i större projekt i dels planeringsfas och dels i produktionsfas tycker det är väldigt roligt att nu få arbeta i ett projekt i en, för mig, ny fas, säger Rica.
I rollen som markförhandlare arbetar hon med planfrågor, att ta fram och förhandla diverse avtal och säkra markåtkomsten för projektet. I nuläget när programmet är i sin avslutningsfas handlar det mest om att ”knyta ihop säcken” på ett bra sätt. Det kan vara genom att se till att tidigare skriva genomförandeavtal efterlevs och uppfylls, avsluta arrenden som det inte längre finns behov av, skriva överlämningsavtal med kommuner och ledningsägare, se till att lantmäteriförrättningar fortlöper som de ska och en massa annat både smått och stort.
– Det är ett stort och komplext projekt, men också ett väldigt roligt och givande uppdrag som jag hoppas få fortsätta vara delaktig i, säger Rica.